حضرت علي عليهالسلام : گران ديگران را ارزان بخريد يعني از تجربه ديگران كه با زحمت و هزينه فراوان بدست آورده اند استفاده كنيد ***تمام فايل ها موجود سايت داراي گارانتي و ضمانت نامه برگشت وجه مي باشد *** {كد تخفيف tvt4422 اعتبار تا آخر ارديبهشت}

آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 223
  • بازدید دیروز : 96
  • بازدید کل : 727021

سوال و پاسخ در مورد توقیف اموال


سوال و پاسخ در مورد توقیف اموال


سوال: آیا می شود با موافقت کارمند بیش از یک سوم حقوق و دستمزد او را کسر و به طلبکار تادیه نمود؟

پاسخ: با توجه به صراحت ماده 96 ق.ا.ا.م مصوب 1356 و ماده 90 آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی مصوب سال 1355 و ماده 96 قانون استخدام کشوری، از حقوق و مزایای کارمندان دولت و وابسته به دولت و شرکت های دولتی و شهرداری ها و بانک ها و بنگاه های خصوصی که دارای زن یا فرزند باشند جمعاً تا یک چهارم و در غیر این صورت تا یک سوم قابل توقیف بوده و در مورد افراد بازنشسته و وظیفه بگیر جمعاً تا یک چهارم حقوق و در غیر این صورت تا یک سوم قابل توقیف بوده و در مورد افراد بازنشسته و وظیفه بگیر جمعاً تا یک چهارم حقوق بازنشستگی و یا وظیفه قابل کسر می باشد. لیکن چنانچه حین اجرای حکم مبنی بر کسر یک سوم یا یک چهارم از حقوق ماهیانه بدهکار، شخص مدیون توافقی بر مبنا کسر یک سوم یا یک چهارم دیگر از بقیه حقوق خود کرده باشد، اجرای آن بر طبق توافق مدیون بلااشکال خواهد بود.

سوال: اموال شعبه بانک محکوم علیه را در قبال محکومَ به می توان توقیف کرد یا خیر؟

پاسخ: چون بانک از اشخاص حقوقی است پس از ابلاغ اجراییه باید در ظرف ده روز مقرر در قانون اقدام به پرداخت محکوم به نماید و چنان چه محکوم علیه مزبور به این تکلیف قانونی خود عمل نکرده و محکوم له توقیف اموال بانک را تقاضا نماید انجام این تقاضا و الزامی است و در قانون آیین دادرسی مدنی و اصول محاکمات حقوقی و قانون تسریع ( مواد مربوط به اجرای احکام) استثنایی برای بانک یا اشخاص حقوقی دیگر وجود ندارد و بانک هم مانند سایر اشخاص حقوقی یا حقیقی باید در ظرف ده روز مقرر اقدام به پرداخت محکوم به نماید والاعذر متصدی بانک به این که مراتب به بانک مرکزی اعلام شده و جواب بانک مرکز وصول نگردیده و باعدم توافق و رضایت محکوم له موجه نبوده و مانع از تعقیب اجرایی بر طبق قانون نخواهد بود.

سوال: آیا در اجرای قرار تامین خواسته، می توان قسمتی از حقوق ماهانه و یا دستمزد خوانده را توقیف نمود؟

پاسخ: نظر اقلیت کمیسیون مشورتی آیین دادرسی مدنی (آقایان دکتر خسرو گیتی و منصور مفیدی)

طبق ماده 240 قانون آیین دادرسی مدنی « تامین عبارت است از توقیف اموال اعم از منقول و غیر منقول» و به موجب ماده 20 قانون مدنی کلیه دیون از قبیل قرض و ثمن مبیع و مال الاجاره عین مستاجر از حیث صلاحیت محاکم در حکم منقول است و از جمله صلاحیت محاکم طبق ماده 225 و 226 قانون آیین دادرسی مدنی صدور قرار تامین و اجای آن با توقیف مال مدعی علیه نزد شخص ثالث است و بنابراین حقوق مستخدم که قابل پرداخت است و به عنوان طلب او از اداره متبوعه اش در حکم مال منقول می باشد و به صراحت ماه 266 مذکور قابل توقیف در مقام اجرا قرار تامین است منتهی چون به موجب ماده 661 قانون اجرای احکام سه ربع حقوق دیوانی کارمند معیل یا صاحب اولاد و دو ثلث حقوق کارمند بدون عیال و اولاد از مستثنیات دین محسوب می شود و مقصود از تامین اقدام احتیاطی برای استیفای طلب احتمالی خواهان از مال توقیف شده است.

و لذا در اجرای قرار تامین مستثنیات دین از توقیف مصون است در اجرای قرار تامین علیه مستخدم نیز توقیف ربع (در صورتی که مدعی علیه معیل یا صاحب اولاد باشد) و یا ثلث حقوق او (در صورتی که مدعی بدون عیال و اولاد باشد) نزد اداره به عنوان شخص ثالث موافق مواد مذکور که در بالا خواهد بود و اقدام دایره اجرا در اجرای ماده 260 مذکور قبل از این که حقوق مدعی علیه قابل پرداخت باشد نیز اقدامی احتیاطی موافق با غرض اصلی از تامین خواسته بلامانع است.

سوال: شخصی محکوم به تسلیم مقداری گندم و کنجد شده و پس از صدور اجراییه چون محکوم له برای تحویل گرفتن محکوم به حاضر نگردیده ، محکومَ به در اختیار ژاندارمری گذارده شده است، اینکه ژاندارمری اعلام می نماید که اجناس مذکور فاسد شده و نگهداری آنها مخالف بهداشت می باشد آیا در این مجوزی برای از بین بردن اشیا فاسد شده وجود دارد یا نه؟

پاسخ: مستفاد از ماده 262 قانون آیین دادرسی مدنی و مادتین 696 و 707 قانون اصول محاکمات حقوقی اموال منقول ضایع شدنی که به اجرا تحویل شده بایستی از طریق مزایده به فروش برسد و وجه آن نگهداری شود تا از ضایع شدن این نوع اموال جلوگیری به عمل آید و ایجاد مسئولیت ننماید. تشخیص این که اموال منقول موجود در نزد مامورین اجرا فاسد شده و نگهداری آنها مخالف بهداشت می باشد یا نه با اطلاع دادستان در صلاحیت مقامات بهداشتی محل است.

سوال: در موردی که مال غیر منقول محکومَ علیه درمقام اجرای قرار تامین خواسته تقویم و توقیف شده باشد آیا می توان با رضایت محکومَ له ملک توقیف شده را به قیمتی که قبلاً تقویم گردیده است به محکومَ له واگذار کرد یا خیر؟

پاسخ: اجرای قرار تامین و توقیف اموال خوانده اقدامی است موقتی به منظور تامین خواسته دعوای مطروحه ولی پس از صدور حکم قطعی عملیات اجرایی بایستی بر طبق مقررات مبحث مربوط به اجرای احکام انجام گردد. بنابراین در صورت صدور اجراییه و عدم پرداخت محکومَ به از طرف محکومَ علیه در صورتی که محکومَ له استیفای طلب خود را از محل مال تامین شده بخواهد باید مطابق مقررات مواد فوق عمل شود و تقویم در حین تامین اموال تاثیر در قضیه ندارد.

سوال: چنانچه دو بار محکوم علیه توقیف و به علت عدم پرداخت هزینه بازداشت از زندان آزاد شود، آیا برای بار سوم محکوم له می تواند تقاضای بازداشت نماید یا خیر؟

پاسخ: بر طبق ماده 61 قانون تسریع محاکمات راجع به اجرا اگر محکوم له تقاضای آزادی محکوم علیه زندانی را بنماید مجددا می تواند تقاضای بازداشت او را بکند ولی این درخواست بیش از یک دفعه پذیرفته نمی شود به مستنبط از مفهوم ماده مذکور چنان چه محکوم علیه به علت عدم پرداخت محکومَ به زندانی شود عدم پرداخت هزینه بازداشت به اخطار اجرا به محکومَ له در این مورد در حکم انصراف بازداشت محکوم علیه است و به عبارت دیگر نوعی از درخواست آزادی مشارالیه می باشد بنابر این چنان چه یک مرتبه به لحاظ پرداخت نکردن هزینه بازداشت محکوم علیه حقوقی آزاد شود فقط یک بار دیگر محکوم له می تواند تقاضای بازداشت او را بکند چنانچه در این دفعه نیز هزینه توقیف محکوم علیه را پرداخت نکند و نامبرده آزاد شود به نظر کمیسیون در خواست توقیف دفعه سوم با توجه به شرح مذکور در فوق مجوزی نداشته و اجرا تکلیف به اقدام بر طبق تقاضا را ندارد.

سوال: چنانچه ورقه اجراییه به اداره متبوعه محکومَ علیه ابلاغ شود و اداره متبوعه از کسر حقوق محکومَ علیه و تادیه آن به محکومَ له خودداری نماید. رییس اداره از طریق دادسرا قابل تعقیب است یا خیر؟

پاسخ: ماده 9 قانون آیین دادرسی مدنی کلیه مقامات رسمی و ادارات دولتی را از جلوگیری از اجرای حکم دادگاه دادگستری منع کرده و ماده 129 قانون مجازات عمومی جلوگیری از اجرای احکام یا اوامر عدلیه را از طرف مستخدمین دولتی در هر مرتبه و مقامی که باشد جرم شناخته است.

سوال: چنانچه محکوم علیه حکم حقوقی، کارمند دولت باشد، نحوه اجرای حکم چگونه خواهد بود؟

پاسخ: در هر مورد که محکوم علیه حکم حقوقی کارمند دولت باشد و بر طبق مادتین 5/5/56 قانون تسریع اقدام ننماید و محکومَ له توقیف او را وفق ماده 743 قانون اصول محاکمات حقوقی در خواست کند مراتب به شرح مقرر در ماده 749 قانون مزبور به رییس اداره مدیون اطلاع داده می شود تا اگر مال دیوانی نزد او باشد گرفته شود و پس از آن محکومً علیه فوراً توقیف می گردد و مدتی را که بر حسب مورد برای تحویل اموال دیوانی لازم باشد دایره اجرا با مذاکره با رییس اداره متبوعه مدیون می تواند تعیین نماید و ارسال نامه به اداره کارگزینی با قید این که مدیون ظرف ده روز محکومَ به را پرداخت نکرد توقیف خواهد شد ضرورت ندارد.

سوال: در صورتی که محکومَ علیه حاضر نشود در دفتر اسناد رسمی حاضر یابد و محکومَ به غیر منقول را به محکومَ له انتقال دهد و اخطار دفتر خانه هم موثر واقع نشود راه اجرای حکم چگونه است؟

پاسخ: مطابق قاعده« حاکم ولی ممتنع است» که ضمن مواد 620و622 قانون محاکمات حقوقی شناخته شده در صورت امتناع محکومَ علیه از انتقال ملک موضوع حکم رییس دادگاه که ناظر بر اجرای حکم است مامور اجرا را برای تنظیم سند انتقال به قایم مقامی محکومَ علیه تعیین می نماید.

سوال: در صورتی که محکومَ له در خواست توقیف محکومَ علیه را بنماید و محکومَ علیه در قبال طلب ملک معرفی نماید ولی محکومَ له عنوان نماید که با معرفی ملک موافق نیست و در خواست دادن نمایندگی به رییس پاسگاه محل بکند تا از اموال منقول و محصول محکومَ علیه را توقیف نمایند.

1-آیا درخواست محکومَ له در مورد معرفی اموال منقول صحیح است؟

2-آیا می توان به رییس پاسگاه نمایندگی داد؟

3-آیا محکومَ علیه حتی پس از انقضاء ده روز می تواند ملک معرفی نماید یا خیر؟

پاسخ: 1-با استفاده از ملاک ماده 243 قانون آیین دادرسی مدنی و ماده 606 قانون اصول محاکمات حقوقی محکومَ له حق دارد مالی را که استیفا طلب او از آن سهلتر باشد به دایره اجرا معرفی کند لذا اگر محکوم علیه مال غیر منقول معرفی کرده باشد محکومَ له می تواند به جای آن مال منقول او را برای اجرای حکم به دایره اجرا معرفی نماید.

2-موضوع واگذاری نمایندگی از طرف مامور اجرا عنوان قانونی ندارد و اقدامات اجرایی بر حسب تقاضای محکومَ له و در حدود مقررات قانون انجام می شود و مامور اجرا نمی تواند انجام وظیفه خود را به رییس پاسگاه ژاندارمری محول نماید.

3-چنانچه محکومَ علیه در ظرف ده روز مقرر در ماده 55 قانون تسریع محاکمات مالی از خود نشان ندهد که تکافوی محکومَ به را داشته باشد به درخواست محکومَ له توقیف می شود و معرفی مال پس از مدت ده روز بعد از توقیف اثری در آزادی محکومَ علیه نخواهد داشت مگر آن که قیمت مال معرفی شده تکافوی محکومَ به را بنماید که در این صورت ادامه توقیف جایز نیست.

سوال: در موردی که مال معرفی شده از طرف محکومَ علیه تکافوی محکومَ به را ننموده و محکومَ له تقاضای بازداشت محکومَ علیه را می نماید، آیا اجرا می تواند نسبت به مازاد محکومَ علیه را توقیف کند یا خیر؟

پاسخ: بر طبق ماده 55 قانون تسریع محاکمات که مقرر می دارد محکومَ علیه باید از خود مالی نشان بدهد که با فروش آن مفاد حکم را بتوان به موقع اجرا گذاشت چنین استفاده می شود که مال معرفی شده از طرف محکومَ علیه باید تکافوی محکومَ علیه باید تکافوی محکومَ به را بنماید در غیر این صورت نسبت به مازاد در صورتی که با اعلام مراتب به محکومَ علیه مالی برای اجرای حکم معرفی نکرده و با محکومَ له قراری برای پرداخت قسمت دیگر محکومَ به ندهد و یا در موعد قانونی دادخواست اعسار به دادگاه صالح تقدیم ندارد توقیف نامبرده به تقاضای محکومَ له بلامانع است.

سوال: چنان چه اجراییه برای الزام محکومَ علیه به تنظیم سند رسمی و واگذاری مال غیر منقول صادر شود و حین عملیات اجرایی معلوم گردد که محکوم علیه قبل از صدور حکم قطعی ، مال موضوع حکم را به دیگری انتقال داده است، اجرا چه تکلیفی دارد؟

پاسخ: به مستفاد از صدر ماده 666 قانون اصول محاکمات حقوقی معامله حقوقی راجع به مال غیر منقول اگر قبل از ابلاغ اطلاع نامه مذکور در ماده 663 به عمل آمده باشد به قوت خود باقی است با این ترتیب اگر اجراییه برای الزام محکومَ علیه دایره به تنظیم سند رسمی و واگذاری خانه ملکی او صادر شده و معلوم گردد که خانه مزبور قبل از شروع اقدامات اجرایی به دیگری انتقال یافته است دیگر اجراییه صادره سالبه به انتفاء موضوع است و دایره اجرا وظیفه ای ندارد.

سوال: آیا حقوق وظیفه وراث را می توان در قبال دین با محکومیت حقوقی متوفی توقیف کرد؟

پاسخ: طبق ماده 235 قانون امور حسبی دیون و حقوقی که به عهده متوفی است باید از ترکه داده شود و حقوق وظیفه ای که مطابق قوانین و مقررات استخدامی به ورثه تعلق می گیرد ترکه میت محسوب نمی شود به دین جهت به همه وراث مذکور در قانون مدنی تعلق نمی گیرد بلکه به وراثی تعلق می گیرد که حایز شرایط مقرر در قانون استخدام باشند و بر خلاف مقررات قانون مدنی در باب ارث به طور تساوی بین وراث تقسیم می شود و بعد از برقراری آن هر یک از وراث که فاقد شرایط مذکور در قانون استخدام شوند حقوق وظیفه آنها قطع می گردد مثلاً در صورتی که عیال متوفی شوهر اختیار کند و یا فرزندان و نوادگان به سن معین قانونی رسند حقوق وظیفه آنها قطع خواهد شد علیهذا توقیف حقوق وظیفه وراث در قبال مطالبات با محکومیت حقوقی متوفی مجوز قانونی ندارد و مستفاد از ماده 96 قانون استخدام کشوری که مقرر داشته: توقیف حقوق بازنشستگی و وظیفه در قبال مطالبات دولت یا محکومیت حقوقی یا عناوین دیگر از این قبیل فقط تا میزان یک چهارم حقوق بازنشستگی یا وظیفه جایز است این است که یک چهارم حقوق بازنشستگی کارمند بازنشسته و یا کارمندی که به موجب مواد79و80 قانون استخدام کشوری موظف شده یا وراث موظف که شخصاً مدیون دولت هستند و یا محکومیت حقوقی و یا عناوین دیگر از این قبیل پیدا کرده اند توقیف می شود نه آن که حقوق وظیفه وراث که جز ترکه محسوب نمی شود درقبال دین یا محکومیتی که متوفی داشته باشد توقیف گردد.

**سوال: آیا طلبکار حق دارد برای وصول طلب خود مستمری محکوم علیه را به اجرا معرفی و تقاضای توقیف آن را بنماید یا خیر؟

پاسخ:در ماده 102 قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی مقرر شده است(جز در موارد استیفای حقوق دولت توقیف حقوق وظیفه و مستمری وراث در قبال محکومیت های حقوقی و یا به عنوان دیگر ممنوع است) و در تبصره 1 ماده مزبور مقررگردیده است چنان چه صاحبان حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری بگیران از عهده پرداخت دین خود دقیقاً برنیایند در صورت معیل بودن یک چهارم و در غیر این صورت یک سوم مقرری آنها در قبال دین مزبور محسوب و مستهلک خواهد شد با توجه به اطلاق حکم ماده فوق چنین به نظر می رسد که منظور از دین مذکور در تبصره دین در مقابل به طلب دولت است نه سایر دیون عادی و اگر منظور این بود که مشمول قانون سایر دیون و محکومیت های دیگر حقوق یا مستمری مستخدمین مشمول قانون نیروهای مسلح شاهشاهی کسر شود ماده مزبور مانند ماده 96 قانون استخدام کشوری انشا می شد که در آن صریحاً مقرر شده است.

سوال: توقیف ملک بدون پلاک با توجه به قانون اجرای احکام مدنی

با توجه به ماده 99 و بعد قانون اجرای احکام مدنی که در تاریخ 26/9/1356 در روزنامه رسمی منتشر شده است برای توقیف اموال غیر منقول بایستی با ذکر شماره پلاک و مشخصات ملک به طرفین و اداره ثبت محل اقدام شود با وصف مذکور اگر ملکی بدون پلاک باشد آیا اصولاً قابل توقیف می باشد یا خیر و اگر دارای پلاک باشد ولی به طور عاید فروخته شده باشد ملک منتقل الیه را می شود توقیف کرد یا خیر؟

پاسخ:1-مواد 99 و 100 قانون اجرای احکام مدنی ترتیب توقیف مال غیر منقول محکوم علیه را که شماره پلاک و پرونده ثبتی دارد معین نموده اما اگر غیر منقول سابقه و پرونده ثبتی نداشته باشد توقیف آن به عنوان مال متعلق به محکوم علیه طبق ماده 101 قانون اجرای احکام مدنی در صورتی جایز خواهد بود که محکوم علیه در آن تصرف مالکانه داشته و یا به موجب حکم نهایی مالک شناخته شده باشد.

2-ملکی که دارای پلاک است چنان چه در دفتر املاک ثبت شده باشد در این صورت طبق مواد 22 و 47 قانون ثبت اسناد و املاک انتقال آن با سند عادی قابل ترتیب اثر نبوده و در قبال محکومیت منتقل الیه قابل توقیف نیست و چنان چه در دفتر املاک به نام شخصی ثبت نشده ولی در جریان ثبت باشددر این صورت هرگاه مطابق ماده 47 مذکور ثبت سند انتقال اجباری باشد انتقال مربوط که با سند عادی است قابل ترتیب اثر نبوده و ملک در قبال محکومیت منتقل الیه به هیچ وجه قابل توقیف نیست مگر این که مورد منطبق با موارد مندرج در مواد 41و43 قانون ثبت باشد که دراین صورت اگر ناقل مطابق ماده 43 مذکور اقدام نموده باشد و یا بعد از تشریفات مندرج در ماده 43 مزبور در فرجه قانونی معامله را تصدیق نموده باشد ملک مربوط در قبال محکومیت منتقل الیه قابل توقیف خواهد بود و چنان چه ملک اساساً سابقه ثبت در دفتر املاک به نام شخصی نداشته باشد و در جریان ثبت نیز نباشد در این صورت بر طبق ماده 101 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356 باید اقدام گردد.

سوال: توقیف سرقفلی وسیله اجرا جایز است

آیا توقیف سرقفلی مغازه بدهکار به تقاضای طلبکار جایز و قانونی است یا نه؟

پاسخ: نظر مشورتی اداره حقوقی به شرح زیر است:

توقیف سرقفلی (که میزان آن وسیله کارشناس تعیین خواهد شد)

وسیله اجرا جایز است ولی چون این حق معلق است. مادام که منجز نشده و مستقر نگردیده است انجام عملیات اجرایی مجاز نیست.

*عدم توقیف اموال شرکت در اجرائیه علیه سهامدار تاریخ: 25/6/60 (شماره نظریه: 2662/7 )

هرگاه اجراییه علیه یکی از سهامداران یک شرکت تجاری صادر شود نمی توان اموال شرکت را به عوض اموال او توقیف نمود.

سوال: توقیف مطالبات شرکت ها، صورت وضعیت، ضمانت نامه بانکی

آیا مطالبات شرکت ها از جمله وجوه مربوط به صورت وضعیت و کسور حسن انجام کار و ضمانت نامه های بانکی آنها را می توان در اجر قرارهای تامین خواسته یا اجرا احکام و اسناد رسمی توقیف نمود یا خیر؟

پاسخ: نظریه مشورتی اداره حقوقی

با توجه به این که طبق اصل کلی خواسته از اموال بلامعارض مدعی علیه تامین می شود لذا بازداشت وجه صورت وضعیت که در حقیقت متعلق حق پیمانکار است بلااشکال بوده و منع قانونی ندارد والزام طلبکار به این که مطالبات خود را از اموال دیگری تامین نماید ناصحیح است لکن چون ضمانت نامه بانکی یا پولی که به عنوان حسن اجرای قرارداد در بانک سپرده می شود وثیقه انجام تعهد است و تضمین مزبور به منظور اعتماد و اطمینان متعهد له می باشد تا اگر متعهد از انجام تعهد اجرای قرارداد تخلف نماید متعهد له بتواند از محل تضمین مزبور استیفای حق کند بنابر این ضمانت نامه بانکی را نمی توان مال بلامعارض مدیون محسوب داشت تا شخص ثالث بتواند آن را به نفع خود توقیف نماید.

سوال: آیا در مورد بازنشستگان ارتش مقررات ماده 102 قانون استخدام نیروهای مسلح و تبصره آن حاکم است یا مقررات قانون اجرا احکام مدنی؟

نظریه مشورتی اداره حقوقی

پاسخ: مقررات مواد 96و97 قانون اجرا احکام مدنی و تبصره 1 ماده 96 مذکور چون نسبت به مقررات ماده102 قانون استخدام نیروهای مسلح و تبصره 1آن موخر التصویب می باشد لذا به موجب ماده 180 قانون اجرای احکام مدنی مقررات ماده 102مذکور و تبصره 1 آن در حدودی که با مقررات مواد 96و 97 قانون اجرای احکام مدنی و تبصره های ماده 96 مذکور نیز موید این نظر است بنابراین در مورد توقیف و کسر حقوق بازنشستگی کارکنان و افراد نیروهای مسلح و نظامیان بر طبق تبصره 1 ماده 96 و ماده 97 قانون اجرای احکام مدنی باید اقدام گردد.

کسر اقساط بانک از حقوق وظیفه ورثه

سوال: یکی از کارمندان که به بانک ... بدهکار بوده و هر ماهه بابت قسط بدهی او از حقوق وی کسر می شده است فوت کرده است آیا می توان از حقوق وظیقه بازماندگان او هم قسط مذکور را کسر نمود یا نه؟

نظر مشورتی اداره حقوقی

مطابق مستفاد از تبصره یک ماده 96 قانون اجرا احکام مدنی و ماده 96 قانون استخدام کشوری توقیف و کسر یک چهارم حقوق وظیفه افراد در صورتی جایز است که دین مربوط به شخص وظیفه بگیر بنابراین در صورتیکه دین مربوط به شخص وظیفه بگیر نباشد توقیف و کسر حقوق وظیفه او مجوز قانونی نخواهد داشت. در مورد سوال هم چون دین مربوط به وظیفه بگیران نیست کسر حقوق وظیفه آنان مجوزی ندارد و طلبکاران می تواند از طرق قانونی دیگر استیفا طلب نماید.

سوال: اجراییه علیه شخصی که در یکی از بانک ها دارای حساب و موجودی نقدی بوده صادر شده و از طرف دایره اجرا وجوه موجود در حساب او به نفع محکوم له توقیف گردیده است. بعداً دادسرای انقلاب نیز همان وجوه را توقیف کرده است تکلیف بانک چیست؟

نظریه مشورتی اداره حقوقی

پاسخ: استیفا و وصول محکوم به از اموال منقول محکوم علیه که در نزد اشخاص ثالث است (مانند حساب آنها در بانکها) بر طبق مواد 87و 88و 89و 93و 94 قانون اجرا احکام مدنی به عمل می آید و شخص ثالث (مثلاً بانک) به صراحت ماده 89 قانون مذکور ملکف است که درصورت مطالبه مامور اجرا آن را به او داده رسید دریافت نماید والا به میزان وجه مزبور به حکم ماده 94همان قانون از دارایی شخص ثالث توقیف خواهد شد ولی این در صورتی است که مال مودر بحث آزاد و طلق باشد و متعلق حق غیر نبوده باشد بنابراین اگر قبلاً مقام قضایی ذی صلاح دیگری آن را توقیف نموده باشد چون در معرض تعلق حق غیر واقع شده و آزاد نیست لذا مقررات مذکور در مورد ان جاری نمی گردد.

در مورد استعلام بانک باید دید وضع بر چه منوال است، اگر دادسرای انقلاب قبل از اجرای دادگستری وجوه موجود در حساب محکوم علیه را توقیف نموده باشد دیگر توقیف آنها از طرف اجرای دادگستری و مطالبه و درخواست ارسال آنها به اجرا موردی ندارد ولی اگر توقیف و مطالبه وجوه به وسیله اجرای دادگستری قبل از توقیف آنها به وسیله دادسرای انقلاب باشد(که ظاهراً در مورد استعلام چنین است) در این صورت چون وجوه مذکوره متعلق حق محکوم له واقع شده است توقیف آنها به وسیله دادسرای انقلاب و جلوگیری از اجرای حکم قطعی جایز نیست و در هر صورت بهتر است که مراتب به دادگاه صادر کننده رای قطعی اعلام و از آن دادگاه درخواست تعیین تکلیف شود.

تقدم طلبکار دارای اجرائیه در اخذ از حقوق دیوانی بر سایرین تاریخ:13/12/1366 (شماره نظریه:8002/7)

چون مطابق قانون بیش از 4/1 یا 3/1 حقوق کارمندان را نمی شود توقیف کرد، در مورد چگونگی کسر حقوق افرادی که به شعبات مختلف دادگاه ها بدهی دارند چگونه می توان به ازای بدهی های مختلف از حقوق کارمندان اقساط کسر نمود؟

نظریه اداره حقوقی

پاسخ: بعد از تقسیط محکوم به به نفع طلبکاران که اولین بار اجراییه به نفع او صادر شده است تا زمانی که اقساط تعیین شده اعم از ثلث یا ربع به اتمام نرسیده و حکم در حقیقت کاملاً اجرا نشده است نمی توان حقوق سایر طلبکاران را از حقوق کارمند کسر نمود. تقسیم کسری حقوق کارمند بین طلبکاران تنها وقتی ممکن است که چند اجراییه با هم به مرحله اجرا در آمده باشد.

عملیات اجرایی موکول به فک رهن تاریخ:24/1/1367(شماره نظریه:8037/7)

بعد از صدور حکم بر الزام محکوم علیه به تنظیم سند رسمی انتقال ملک، مشخص شده است که مورد حکم در رهن بانک است در این صورت تکلیف دایره اجرا چه خواهد بود؟

نظریه اداره حقوقی

چنان چه بعد از صدور حکم بر الزام خوانده به تنظیم سند انتقال ملک و صدور اجراییه معلوم شود که ملک متنازع فیه در رهن می باشد عملیات اجرایی و صدور سند انتقال موکول به پرداخت طلب مرتهن می باشد و در صورتی که محکوم له مبادرت به پرداخت قرض محکوم علیه نمود می تواند جهت وصول وجوه پرداخت شده به محکوم علیه (راهن) مراجعه نماید.

صدور حکم در حد خواسته تاریخ:9/12/1368 (شماره نظریه:6231/7)

چنان چه حکم دایر بر فسخ معامله یک دستگاه وسیله نقلیه موتوری صادر شده و به دفتر خانه اسناد رسمی تنظیم کننده سند نیز اعلام شده باشد که نسبت به فسخ معامله اقدام کند و در این رابطه محکوم علیه که وسیله نقلیه را در تصرف دارد حاضر به امضای فسخ معامله و تحویل اتومبیل و دریافت ثمن نشود تکلیف دفترخانه چیست؟

نظریه اداره حقوقی

رسیدگی دادگاه در حدود صلاحیت خود تابع خواسته خواهان در دادخواست است در صورتی که خواسته خواهان صرفاً اعلام فسخ سند انتقال معامله یک دستگاه وسیله نقلیه باشد برای دادگاه جز صدور حکم بر اعلام فسخ سند معامله اقدام دیگری متصور نیست،دراین مورد نیز حکم دادگاه جز صدور حکم بر اعلام فسخ سند معامله اقدام دیگری متصور نیست،در این مورد نیز حکم دادگاه جنبه اعلامی دارد و صرف اعلام به دفتر خانه کافی از جهت ثبت اعلام فسخ خواهد بود و هریک از طرفین ذی نفع در مورد حقوق خود نسبت به اتومبیل و ثمن معامله باید دادخواست تقدیم نمایند صدور حکم بر اعلام فسخ نمی تواند موجبات توقیف اموال خوانده یا محکوم علیه را بدون این که در این مورد حکمی صادر شده باشد فراهم آورد.

توقیف مطالبات بازنشستگی تاریخ: 14/12/1368 (شماره نظریه:6350/7)

نظر به این که رابطه استخدامی برخی از کارکنان دادگستری جمهوری اسلامی ایران به عناوینی نظیر، استعفا، اخراج، انتقال و غیره قطع می گردد، چنان چه کارمندان مذکور مطالباتی بابت کسور بازنشستگی داشته باشند آیا طلبکاران این گونه افراد، حق توقیف کسور بازنشستگی آنان را دارند یا خیر؟

نظریه اداره حقوقی

درصورتی که علیه کارمندان مستعفی و اخراجی که رابطه استخدامیشان قطع گردیده، حکم محکومیت صادر گردیده و اجراییه صادر شده باشد، توقیف مطالبات آنان از بابت کسور بازنشستگی منع قانونی ندارد، مقررات ماده 96و97 قانون اجرای احکام مدنی در مورد این گونه کارمندان که بعد از استعفا یا اخراج دیگر کارمند دولت نیستند قابل اعمال نیست اما در مورد کارمندانی که از وزارتخانه ای به وزارتخانه دیگر و یا به موسسات مذکور در ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی منتقل می شوند چون انتقال موجب قطع رابطه استخدامی نیست مقررات ماده 96 و97 قانون اجرای احکام مدنی لازم الاجراست.

تقدم و تاخر اجرائیه های متعدد تاریخ: 24/5/1369 (شماره نظریه: 2419/7)

در پرونده ای زوجه مهریه اش را در اجرای ثبت به اجرا گذاشته و دستور دریافت اقساط از حقوق کارمند صادر شده است، زوجه در دادگاه نیز حکم بر محکومیت زوج به پرداخت نفقه گرفته و جهت اجرا به اجرای احکام مدنی فرستاده شده و اجرای مزبور نیز دستور کسر محکوم به را به نحو اقساط از حقوق زوج داده است. با عنایت به ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی و این که نفقه زن از دیون ممتازه است کدام یک از دودین (مهریه یا نفقه) را باید از حقوق زوج کسر نموده و کدام یک را متوقف کرد؟

نظریه اداره حقوقی

مقررات ماده 148 قانون اجرای احکام مدنی ناظر به مواردی است که محکوم لهم متعدد باشند،حکم به نفع زید و حکمی دیگر به نفع عمر صادر شده و هر دو حکم به مرحله اجرا رسیده است، چون اجرای این دو حکم با هم تعارض دارند، قانون ترتیب خاصی برای تقدم و تاخیر اجرای آنها مقرر داشته است، اما در مورد سوال چون هر دو اجراییه به نفع شخص واحد (زوجه)، و علیه یک نفر (زوج) صادر شده تعارض با هم ندارند و در واقع مثل این است که مبلغ مورد اجرا معادل مجموع آنها در یک اجراییه باشد در این صورت بحث تقدم وتاخیر بی حاصل است و با توجه به در خواست محکوم له یا متعهد له و ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی باید اقدام گردد.

موارد قابل توقیف از در آمد کارمند تاریخ: 1/2/1373 (شماره نظریه: 554/7)

در مورد توقیف حقوق و مزایای مستخدمین دولت در قبال محکوم به اختلاف نظر وجود داردبعضی مزایای شغلی اعم از مستمر و غیر مستمر از جمله دوری از مرکز، بدی آب و هوا، صعوبت کار و شیفت و غیره قابل توقیف است و بعضی دیگر توقیف را فقط شامل مزایای مستمر می دانند و مزایای غیر مستمر را قابل توقیف نمی داند، سوال این است که با توجه به مقررات قانونی چه نوع مزایای قابل توقیف است و کدام یک قابل توقیف نیست؟

نظریه اداره حقوقی

هر چند در قانون استخدام کشوری و یا قانون نظام پرداخت کارکنان دولت و قانون کار به طور صریح از انواع مزایا اسم برده نشده ولی از مجموع مواد 41، 43، 71و 136 و تبصره های 4و 6 ماده 137 قانون استخدام کشوری چنین بر می آید که از مجموع دریافتهای مستخدم، آنچه که مربوط به کار و فعالیت بیشتر از حد تکلیف و وظایف قانونی می باشد مانند اضافه کار، حق تدریس، حق تالیف و غیره هم چنین وجوهی که وزراتخانه یا سازمان مربوطه علاوه بر دریافتی های ماهانه مستخدم مانند پاداش و عیدی و کمک خواربار و غیره به او می پردازند جزء مزایای مستمر یاغیر مستمر نبوده و در نتیجه مشمول مقررات ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی نیست، بقیه دریافت های مستخدم که مربوط به پست سازمانی او می باشد از جمله فوق العاده شغل، فوق العاده خارج از مرکز یا کشور، بدی آب وهوا، صعوبت کار یا شیفت و غیره مشمول مقررات ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی بوده، ثلث و ربع آن قابل توقیف است.

از مستثنیات دین نبودن اتومبیل تاریخ: 12/10/1374 (شماره نظریه:6191/7)

آیا اتومبیل در جهت استیفای حقوق طلبکار (محکوم له) قابل توقیف است یا خیر؟ و چنان چه فقط سه دانگ آن متعلق به محکوم علیه یا بدهکار بوده و سه دانگ دیگر در مالکیت شخص ثالث باشد توقیف آن چگونه خواهد بود؟

نظریه اداره حقوقی

اتومبیل با توجه به شقوق ماده 65 قانون اجرای احکام مدنی از جمله مستثنیات دین شمرده نشده و بنابراین تامین و توقیف آن برای وصول طلب طلبکار بلامانع است، چنان چه سه دانگ آن متعلق به شخص ثالث باشد، اتومبیل رانمی توان در پارکینگ متوقف کرد زیرا به حقوق شخص ثالث لطمه می زند ولی تامین و توقیف سهمی بدهکار که قابل نقل و انتقال نباشد اشکال ندارد.

موارد تجویز کسر حقوق کارمند تاریخ: 18/12/1375 (شماره نظریه: 7858/7)

آیا بدهی کارمندان اداری که ناشی از خسارات وارده به دستگاه دولتی در مورد ابواب الجمعی که تحت اختیار او بوده را نمی توان از حقوق وظیفه وراث کسر نموده یا خیر؟

نظریه اداره حقوقی

اولاً بدون صدور حکم از دادگاه صالح و صدور اجراییه، کسر هر مبلغی از حقوق کارمند توجیه قانونی ندارد، ثانیاً مطابق تبصره 1 ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی حقوق وظیفه هنگامی قابل توقیف و کسر خواهد بود که دین مربوط به شخص وظیفه بگیر باشد.

تاکسی از مستثنیات دین تاریخ: 3/4/1376 (شماره نظریه: 3977/7 )

با توجه به ماده 65 قانون اجرای احکام و بند 3 آن که اعلام می دارد وسایل و ابزار کار پیشه وران و کسبه و کشاورزان برای اجرای حکم توقیف نمی شود خواهشمند است ارشاد و اعلام فرمایند که آیا تاکسی که وسیله کسب و در خدمت عموم است جز ابزار کار ساده کسبه هست یا خیر؟ و چنانچه جواب منفی است چون خرید و فروش و نقل و انتقال تاکسی از طریق شرکت تعاونی تاکسیرانان تهران انجام می شود طریقه فروش طبق ماده 14 قانون اجرای احکام انجام می شود یا از طریق شرکت تعاونی تاکسیرانی؟

نظریه اداره حقوقی

اگر تاکسی از وسیله امرارمعاش دارنده آن باشد از مصادیق مستثنیات دین مندرج در بند 3 ماده 65 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356 می باشد و قابل توقیف نیست.

 

قابل توقیف نبودن حقوق وظیفه بگیر در ازای پرداخت دین مورد ضمانت تاریخ: 10/1/1376 (شماره نظریه:51/7)

با عنایت به تبصره 1 ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1/8/1356، چنان چه شخصی به واسطه ضمانت، مدیون گشته و سپس فوت نماید، آیا مضمون له می تواند با ارایه دلیل، توقیف حقوق وظیفه ورثه وی را به عنوان دین (مضمون عنه) متوفی از طریق اجرای ثبت درخواست نماید یا خیر؟

نظریه اداره حقوقی

نظر به اینکه اولاً مطابق تبصره 1 ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی حقوق وظیفه هنگامی قابل توقیف و کسر خواهد بودکه دین مربوط به شخص وظیفه بگیر باشد، ثانیاً حقوق وظیفه را در صورتی برابر ماده 225 قانون امور حسبی می توان بابت دیون و حقوقی که به عهده متوفی است پرداخت نمود که جزء ترکه به حساب آید، در حالی که حقوق وظیفه جزء ترکه محسوب نمی شود. بنابراین توقیف حقوق وظیفه ورثه بابت دین مورث آنان، فاقد وجاهت قانونی است.

قابل توقیف نمودن وجه الضمان از ناحیه دیگران تاریخ:27/5/1376 (شماره نظریه: 3351/7)

بعضاً ملاحظه می شود که دوایر اجرای احکام مدنی یا اجرای ثبت اسناد و املاک در خواست توقیف مبلغ وجه الضمان سپرده معادل چک های بلامحل متهم در پرونده کیفری را بابت محکوم به یا وجه لازم الاجزا می نمایند و حسب مورد بعضی از شعب از ارسال آن خودداری می کنند، آیا توقیف وجه الضمان مذکور امکان پذیر است؟

نظریه اداره حقوقی

اولاً وجه الضمان مال مطلق و آزاد نیست که توقیف مجدد آن موردی داشته باشد. ثانیاً وجه الضمانی که از متهم اخذ می گردد در اجرای ماده 129 قانون آیین دادرسی مدنی کیفری که از تدابیری است که قانونگذار برای دسترسی بعدی به متهم اتخاذ کرده است و تا اجرای حکم در مورد متهم به هیچ امر دیگری مقید نمی شود چرا که وجه الضمان با استفاده از مواد 132و134 همان قانون پشتوانه پرداخت خسارات مدعی خصوصی نیز هست و توقیف آن به خواست طلبکاران وجهه قانونی ندارد.

موارد منع توقیف اموال شهرداری تاریخ: 12/10/1377 (شماره نظریه:5567/7)

آیا قانون منع توقیف اموال شهرداری ها مصوب سال 1361شامل اموال و دارایی های سازمان های همیاری شهرداری ها که 100 درصد اموال آنها متعلق به شهرداری ها می باشد خواهد شد یا خیر؟

نظریه اداره حقوقی

قانون منع توقیف اموال شهرداری ها مصوب سال 1361 یک استثنا بر قاعده عمومی است، لذا با فرض این که سوال سازمان های تابعه شهرداری 100 درصد هم متعلق به شهرداری های صاحب سهم باشد مشمول این قانون نمی گردد.

 

 

کیفیت وصول مطالبات بانک ها از کارمندان خود تاریخ:16/6/1377 (شماره نظریه: 4460/7)

در مورد کارمند بانکی که طبق قرارداد مربوطه، هر ماه مبلغی به عنوان وام دریافتی از حقوقش کسر می شود و گاه از 3/2 حقوقی دریافتی وی بیشتر است، چنانچه در ازای بدهی به افراد، محکوم به پرداخت مبلغی به نفع محکوم له شده و اجرای احکام دادگاه دستور کسر حقوق کارمند را معادل 3/1یا4/1 به بانک داده باشد آیا بانک مکلف به کسر 3/1یا4/1 طبق دستور اجرای احکام از حقوق و مزایای کارمند بوده یا ابتدا باید اقساط وام پرداختی خود به کارمند را از حقوق وی کسر و از باقیمانده آن 3/1 یا 4/1 کسر و به اجرای احکام ارسال دارد؟

نظریه اداره حقوقی:

با توجه به مقررات مواد 96و97 قانون اجرای احکام مدنی کسر 3/1یا 4/1 از حقوق و مزایای کارمند برای سازمان مربوطه یک تکلیف قانونی است و تخلف از آن مشمول مقررات ماده 9 قانون آیین دادرسی مدنی و ماده 576 قانون مجازات اسلامی است به علاوه اجرای مقررات ماده 148 قانون اجرای احکام نیز ناظر به جایی است که یک فرد در چند مورد محکومیت مالی پیدا کرده و همزمان برای او اجراییه های متعدد صادر شده باشد که در این صورت بندهای مذکور در ماده یاد شده به عنوان حق تقدم رعایت خواهد شد، چون مطالبات بانک از کارمند خود تابع قراردادهایی است که بانک باوی منعقد کرده است و این مطالبات بانک عنوان صدور حکم و اجراییه قانونی ندارد، مشمول ماده مذکور نخواهد بود و نمی تواند در عدد اجراییه قرار گیرد بنابراین بانک با وصول دستور اجرا قطع نظر از مطالبات خود باید نسبت به کسر مبلغ تعیین شده از حقوق و مزایای کارمند اقدام و آن را به دایره اجرا ارسال دارد.

موارد قابل توقیف اموال شهرداری تاریخ:1/6/1377(شماره نظریه:4108/7)

در صورت ابلاغ اجراییه به شهرداری و عدم وجود اعتبار جهت پرداخت محکوم به و بالتبع پیش بینی آن در بودجه سال آتی، آیا دایره اجرای دادگستری می تواند قبل از تحقق دو امر تصریح شده توسط قانونگذار به استناد انقضای ده روز از تاریخ ابلاغ اجراییه، مبادرت به توقیف اموال یا وجوه شهرداری بنماید.

نظریه اداره حقوقی

با توجه به قانون راجع به منع توقیف اموال منقول و غیر منقول متعلق به شهرداری های مصوب 14/2/1361،توقیف اموال و وجوه شهرداری به صرف ابلاغ اجراییه و گذشت ده روز از تاریخ ابلاغ مخالف صریح قانون است، اگر شهرداری به وظیفه قانونی خود عمل کرده باشد و مثلاً دستور داده باشدکه در بودجه سال آینده منظور شود موردی برای توقیف اموال شهرداری نیست، واحداجرای می تواند برای اطلاع از عمل شهرداری نتیجه و گزارش اقدامات انجام شده را از شهرداری بخواهد تا در زمان امر قرار گیرد.

منزل متناسب با مستثنیات دین تاریخ: 11/9/1377(شماره نظریه:4553/7)

چنانچه دارایی مدیون فقط ساختمان مسکونی باشد که از تناسب خارج باشد آیا فروش ساختمان غیر متناسب مدیون و تهیه مسکن مناسب از طرف دادگاه و پرداخت مابه التفاوت به محکوم له جایز است یا خیر؟

نظریه اداره حقوقی:

طبق نظر کمیسیون قوانین آیین دادرسی مدنی اگر منزل مدیون زاید بر نیاز او باشد وسیله اجرای احکام به فروش می رسد و با منظور نمودن ثمن، منزل متناسب با نیاز مدیون تهیه و بقیه ثمن حاصل از فروش طبق مقررات به محکوم له داده می شود.

  انتشار : ۴ اسفند ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 1214

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  پنجم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته پنجم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

ست کردی و آذری ۶.۸ و ۲.۴

ست کردی و آذری ۶.۸ و ۲.۴

 به نام خدا  ست جدید کردی و آذری ۶.۸(جمیل بایرامی) برای سیستم  عامل اندروید و ویندوز منتشر شد  پر ریتم و ساز ترین و پر قدرت ترین  ست موجود در این سبک  کیفیت تظمینی (برگشت وجه )در صورت نارضایتی دارای آکورد متغیر  مناسب برای مجالس و رقص های دسته ای  (برای ارگ ۲۰۲۰ تا ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  سوم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته سوم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود رایگان کتاب صوتی پرفروش و کمیاب 48 قانون قدرت رابرت گرین

دانلود رایگان کتاب صوتی پرفروش و کمیاب 48 قانون قدرت رابرت گرین

کتاب 48 قانون قدرت پرفروش‌ترین اثر برای کسانی است که خواهان قدرت هستند یا می‌خواهند خود را در برابر قدرت دیگران تجهیز کنند. رابرت گرین در این کتاب به شما می‌آموزد چگونه در تمام عرصه‌های زندگی قدرتمند شوید حجم 11 مگا بایت پشتیبانی: 09380317800 ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  دوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته دوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

اوضاع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران قاجار

اوضاع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران قاجار

حجم فایل : 442.5 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 10 بنام خدا تاریخ ایران وجهان 2 اوضاع اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران قاجار اوضاع اجتماعی:جمعیت ایران – 5 تا 6 میلیون نفر – 12- 40 درصد ایلات- 40 درصد روستانشینان- 20 درصد شهر نشین – شهر های مهم – گروه ها ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  دوم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته دوم اسفند ماه 1402

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

کارت ویزیت تعویض روغن

کارت ویزیت تعویض روغن

طرح بسیار شیک، متفاوت و جذاب کارت ویزیت تعویض روغن و اتوسرویسفرمت PSD آماده چاپ ... ...

سازهای خوداجرای کردی ترکی بسیار زیبا کاملل

با عرض سلام . این مجموعه یکی از بهترین مجموعه ها ساز های خود اجرا میباشد که بیش از 100 عدد ساز خود اجرا در داخل ان قرار گرفته است . دوستان این مجموعه ساز ها همه سبک ها توش هست نیاز به توضیح اضافه نیس. ...

دانلود اسلایدهای تدریس درس ساختار کامپیوتر دکتر موحدین دانشگاه شریف

دانلود اسلایدهای تدریس درس ساختار کامپیوتر دکتر موحدین دانشگاه شریف پسوند فایل ها: pdf پی دی اف، پاورپوینت ppt(x)   ...

دانلود کتاب Nursing Diagnosis Handbook, 12th Edition Revised Reprint with 2021-2023 NANDA-I® Updates - E-Book, 12th Edition - Original PDF

دانلود کتاب Nursing Diagnosis Handbook, 12th Edition Revised Reprint with 2021-2023 NANDA-I® Updates - E-Book, 12th Edition - Original PDF

دانلود کتاب Nursing Diagnosis Handbook, 12th Edition Revised Reprint with 2021-2023 NANDA-I® Updates - E-Book, 12th Edition - Original PDF Step-by-step instructions show how to use the Guide to Nursing Diagnoses and Guide to Planning Care sections to create a ... ...

پاورپوینت درس به درس مطالعات سوم ابتدایی (درس 1تا 23)

پاورپوینت درس به درس مطالعات سوم ابتدایی (درس 1تا 23)

پاورپوینت درس به درس مطالعات سوم ابتدایی (درس 1تا 23) این محصول قابل ویرایش با فرمت pptx آماده و قابل ارایه می باشد. این پاورپوینت آموزشی شامل : دارای متن خوانا و گویا با استفاده از فونت های استاندارد دارای طراحی زیبا و کاربر پسند انتخاب رنگ مناسب بک گرند ومتن برای ... ...

دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک 1و2 pdf+ppt

دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک 1و2 pdf+ppt

دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک 1و2 pdf+ppt این بسته شامل: 1- خلاصه کامل کتاب 84 صفحه به صورت pdf 2- هدیه ویژه: فصل اول و دوم و سوم به صورت پاورپاینت فصل اول: روانشناسی رشد کوذک 55 صفحهفصل دوم: مبانی ریستی و محیطی 66 صفحهفص سوم: رشد پیش از تولد،تولد،و نوزاد، ... ...

هدیه های آسمان ششم

هدیه های آسمان ششم

در این فایل 20 عدد آزمون از قسمت های مختلف کتاب هدیه های آسمان پایه ششم قرار داده شده است که می تواند در طول یک سال مورد استفاده قرار گیرد این آزمون ها در دو قالب word و pdf هستند و شما می توانید در صورت تمایل تغییرات دلخواه را در آن ایجاد کنید. ... ...

دریافت فایل : هدیه های آسمان ششم
پاورپوینت درس 15 جامعه شناسی دهم (هویت ایرانی(3))

پاورپوینت درس 15 جامعه شناسی دهم (هویت ایرانی(3))

پاورپوینت درس 15 جامعه شناسی دهم (هویت ایرانی(3)) این محصول قابل ویرایش با فرمت pptx در 18 اسلاید آماده و قابل ارایه می باشد. این پاورپوینت آموزشی شامل : دارای متن خوانا و گویا با استفاده از فونت های استاندارد دارای طراحی زیبا و کاربر پسند انتخاب رنگ مناسب بک گرند ... ...

راهنمای کتاب احتمال، متغیرهای تصادفی و فرآیند های اتفاقی

راهنمای کتاب احتمال، متغیرهای تصادفی و فرآیند های اتفاقی 1و2 تالیف آتناسیوس پاپولیس  - یو اس پیلای برگردان نجمه رحیمی شاندیز به تعداد 248 صفحه pdf   معنی احتمال قضایای احتمال آزمایشات تکرار شده مفهوم متغیر تصادفی توابع متغیر تصادفی دو متغیر تصادفی دنباله ...

۸ نکته مهمی که پیش از خرید گیاهان آپارتمانی باید بدانید

۸ نکته مهمی که پیش از خرید گیاهان آپارتمانی باید بدانید

۸نکته مهمی که پیش از خرید گیاهان آپارتمانی باید بدانید   این روزها و با گسترش آپارتمان‌ نشینی، دسترسی به گل و گیاه و داشتن باغچه بسیار کمتر شده است. از آنجا که روح انسان نیاز به طراوت و شادابی دارد، لازم است که این نیاز را به شکل دیگری جبران کنیم. برای این منظور ... ...

دانلود فایل روانشناسي فيزيولوژي

دانلود فایل روانشناسي فيزيولوژي

دانلود فایل روانشناسي فيزيولوژي     روان‌شناسی فیزیولوژیک یکی از شاخه‌های روان‌شناسی است. علم روان‌شناسی همچون دیگر شاخه‌های معرفت ریشه در کنجکاوی‌ها و نیازمندی‌های آدمی دارد. روان‌شناسی فیزیولوژیک که امروزه به عنوان یکی از شاخه‌های روان‌شناسی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود ... ...

The Premonition: A Pandemic Story

The Premonition: A Pandemic Story

The Premonition: A Pandemic Story For those who could read between the lines, the censored news out of China was terrifying. But the president insisted there was nothing to worry about.   Fortunately, we are still a nation of skeptics. Fortunately, there are those among ... ...

دریافت فایل : The Premonition: A Pandemic Story
The Basics of Bitcoins and Blockchains: An Introduction to Cryptocurrencies and the Technology that Powers Them

The Basics of Bitcoins and Blockchains: An Introduction to Cryptocurrencies and the Technology that Powers Them

The Basics of Bitcoins and Blockchains: An Introduction to Cryptocurrencies and the Technology that Powers ThemLearn the history and basics of cryptocurrency and blockchains: There’s a lot of information on cryptocurrency and blockchains out there. But, for the uninitiated, ... ...

Construction Technology - An Illustrated Introduction [buildings, architecture

Construction Technology - An Illustrated Introduction [buildings, architecture

  Construction Technology - An Illustrated Introduction [buildings, architectureThis new textbook provides a comprehensive introduction to every aspect of the technology of low-rise construction. It includes sub-structure (site work, setting out and foundations) and ... ...

عادت‌های روزانه‌ای که میزان سلامتی و موفقیت شما را تعیین می‌کنند

عادت‌های روزانه‌ای که میزان سلامتی و موفقیت شما را تعیین می‌کنند

عادت‌های روزانه‌ای که میزان سلامتی و موفقیت شما را تعیین می‌کنند   لیست زیر را جدی بگیرید و برای سلامتی ذهن و بدن تلاش کنید. سعی کنید با عمق وجود به دریافت انرژی و شادی از موارد ذکر شده توجه نمائید.     * این فایل شامل word و pdf می باشد. ... ...

روانشناسی فروش چیست

روانشناسی فروش چیست

روانشناسی فروش (مقاله) یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر فروشنده حرفه ای باید آن را داشته باشد، استفاده از تکنیک های روانشناختی و همچنین تسلط بر انواع سوگیری های شناختی برای اثرگذاری بر تصمیم گیری مشتریان، به یکی از ضرورت های شغل فروشندگی تبدیل شده است.    * این فایل ... ...

دریافت فایل : روانشناسی فروش چیست
علوم ششم ابتدایی

علوم ششم ابتدایی

در این فایل 20 عدد آزمون از قسمت های مختلف کتاب علوم ششم ابتدایی قرار داده شده است تا بتواند نیازهای شما را برای آزمون از کتاب علوم در طول سالتحصیلی تامین نماید. این آزمون ها به دو صورت word و pdf قرار داده شده است تا شما بتوانید در صورت تمایل تغییرات دلخواه را در آن اعمال ... ...

دریافت فایل : علوم ششم ابتدایی
دانلود بک دراپ تولد تم رنگین کمان-کد 4505

دانلود بک دراپ تولد تم رنگین کمان-کد 4505

مشخصات فايل نام فايل:دانلود بک دراپ تولد تم رنگین کمان-کد 4505 نوع فايل:بک دراپ،backdrop پسوند فايل اصلي:JPEG پسوند فايل فشرده:ZIP عرض 2048 PIX کيفيت: 72 DPI ويژگي هاي فايل کاربري آسان جايگزين مناسب براي دکورهاي گران قيمت کیفیت خوب قيمت مناسب تبديل عکس هاي ... ...

مطالعات اجتماعی ششم

مطالعات اجتماعی ششم

در داخل این فایل 20 عدد آزمون از قسمت های مختلف کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی قرار داده شده است که می تواند نیاز شما را برای امتحان در طول سال تامین کند. این امتحان ها به دو صورت word و pdf هستند تا شما بتوانید در صورت تمایل تغییرات دلخواه را در آن ایجاد نمایید. ... ...

دریافت فایل : مطالعات اجتماعی ششم
Physics of the impossible

Physics of the impossible

Physics of the impossible A fascinating exploration of the science of the impossible—from death rays and force fields to invisibility cloaks—revealing to what extent such technologies might be achievable decades or millennia into the future. One hundred years ago, ... ...

دریافت فایل : Physics of the impossible
Yugoslavia: Peace, War, and Dissolution

Yugoslavia: Peace, War, and Dissolution

Yugoslavia: Peace, War, and Dissolution The Balkans, in particular the turbulent ex-Yugoslav territory, have been among the most important world regions in Noam Chomsky’s political reflections and activism over the past couple of decades. Through his articles, public ... ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

قوانين روش ها تجربيات پيش كسوتان كسب وكار و هرآنچه براي موفقيت لازم هست فايل هاي آموزشي و كاربردي

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما